Wednesday, October 1, 2008

Sehari Sebelum Hari Raya

Pagi-pagi lagi bapa aku dah keluar membeli bahan2 mentah untuk dimasak. Kali ini ahli keluarga dah bertambah ramai. Terpaksalah membeli dengan kuantiti yang agak banyak juga....
Yang ini pula bawang yang telah di blend... Banyak mata yang menjadi korban untuk menghasilkan bawang sampai begini rupaSerai yang telah dipotong halus...Kacang tanah yang hendak dijadikan kuah kacang.. emmmmmm....Diantara proses kacang yang telah ditumbuk.....Ini pula ayam-ayam yang dimasukkan ke dalam kuali bersama rempah-rempahnya untuk dijadikan rendang... tak complete raya tanpa rendang mak aku ini......Emmmmm.. sedapnya....... (punye lah panas duk mengacau rendang nie.... dugaan hari terakhir berpuasa.....)Famili aku pelik sikit cara mereka buat lemang.. kami hanya merebusnya dengan santan.. tapi sedap juga sebenarnya.. Ada kelainan...Yang ini tak boleh ketinggalan.... Ketupat segera.... Daun palas susah nak cari dah last-last minute nie.. terpaksa cari alternatif....WAAAAAAAA... yang ini habuan buka puasa. Air mata kucing... Sabar-sabar.....Diantara hidangan berbuka puasa kami di hari akhir puasa ini.... bestt.... Dahaga woooooo.... Air mata kucing... Tuhan saja yang tahu bagaimana aku rasa pada ketika aku merenung pada gelas ini....Pembantu yang paling setia.. tapi kalau tak dak dia lagi cepat habis masak.... Selepas berbuka.. kami semua berkumpul dahulu kat depan rumah... bersiap-siap untuk kemaskan rumah pula Aqilah.. First time sampai ke Kuantan....Insyira pun begitu juga...Little Rayyan juga tidak ketinggalan untuk mencuba baju barunya.... Paling best hari terakhir aku nak ke bandar... harapan nak membeli kuih yang murah.. tapi malang nyer jalan pergh.... jem giler... Yang tak paling best.. hujan lak... jalan jugak laaa.. pengalaman yang tidak dapat dilupakan.. basah kuyup juga aku dibuatnya....






No comments: