Thursday, December 17, 2009

Spike Kimo

Entah kenapa.. tetiba anak-anak aku hendak kan haiwan peliharaan (pet). Aku tidak tahu apa yang hendak dibela dan paling sesuai. I did some homework.. Haiwan yang lasak, tidak menyusahkan sangat, tidak lembik, tidak perlu banyak maintenance, dengar kata dll. Bukan apa, banyak dah aku cuba untuk memelihara pet ni tetapi byk yang terkorban dalam tempoh aku nak mengenalinya. Lebih-lebih lagi anak2 aku ni.
My first tought dan cadangan dari rakan aku.."Boss.. pelihara semut bagus bos......" cit.. tak masuk akal tul lah cadangan tuuu... tapi difikir balik, betul juga dan boleh buat ni.. aku study tentang peliharaan semut ini.. memang ada orang pelihara semut ni dan semut pula bukan semut sebarangan yang kita jumpa kat dapur kita nie...
Then aku terfikit nak bela tarantula... best.. garang giler labah-labah nie... tapi.. kang menyusahkan lak aku bila terlepas atau tergigit org... kalau gigit aku. mesti lagi masalah.. survey kat mid valley.. peerrhhh.. dalam RM450.00 sekor....
Ambik murah laa... Bela hamster... mati pun tak ralat sgt... tapiiiii tikus ni agak sensitif.. dan byk dah yg mati pengalaman aku jaga binatang ni ...
Then last sekali... aku study tentang landak mini (cadangan dari rakan aku..).. hedgehog.. agak mahal.. tetapi menarik juga personeliti dia nie... good memory.. hanya kenal bau tuan dia.. badan yg berduri apabila selain dari tuan yg memegangnya... makan makanan kucing.. kuat tidur dan tidak berapa aktif... so, aku pun pergi mencarinya dan akhirnya aku dapat juga seekor....
Salt and Pepper color, 2 month old (28/10/2009-tarikh lahir dia), Male dan aku kekalkan nama asalnya dari tuan asal "KIMO"



Menghilangkan bosan ketika menunggu...
Aku kena tunggu orang yang hendak menjual Kimo ni kat stesen kommutar Angkasapuri...

Wajah-wajah yang masih sabar menunggu.. Sampai kul 2.30 petang.. dan orang itu sepatutnya sampai pukul 3.00 petang.. Sungguh semangat nak menerima keluarga angkat baru nie...

Wajah-wajah yang dah kurang sabar.. panas, tiada angin, bising....
Sekarang dah pukul 3.30 petang dan Kimo masih lagi tidak sampai...

Ahkirnya dalam pukul 3.45. train dari Shah Alam tiba.. Kegembiraan yang teramat sgt apabila penantian ini tidak sia-sia.. Semoga Kimo sesuai dengan kami (ini yg risau sebenarnya), dan kami juga sesuai dengan Kimo (part ini biasanya tiada masalah).....

1 comment:

Anonymous said...

Jaga elok2. Hope anak2 ummi boleh take care dgn baik mcm ummi n abah take care u all. Lv u all